
Biuletyn Informacji Publicznej
Nowe zasady usuwania drzew i krzewów
Informacja dla Mieszkańców Gminy Byczyna
Od 17 czerwca 2017r. nowe zasady usuwania drzew i krzewów
Od 17 czerwca 2017r. obowiązują nowe przepisy związane z usuwanie drzew i krzewów, wprowadzone na mocy ustawy z 11 maja 2017r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. poz. 1074).
Najważniejsze zmiany dotyczą usuwania drzew, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej, zmienia się również wysokość, na której mierzony jest obwód pnia, co ostateczne zdecyduje o obowiązku uzyskania zezwolenia.
Poprzednio obwód pnia mierzyliśmy na wysokości 130cm obecnie mierzymy na wysokości 5cm.
Poniżej najważniejsze przepisy dotyczące usuwania drzew i krzewów:
Zezwolenie nie jest wymagane w odniesieniu do:
1. krzewu albo krzewów rosnących w skupisku, o powierzchni do 25m2,
2. drzew, których obwód pnia na wysokości 5cm:
a) nie przekracza 80cm dotyczy: topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
b) nie przekracza 65cm dotyczy: kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
c) nie przekracza 50cm dotyczy pozostałych gatunków drzew.
ZGŁOSZENIE
Jeżeli drzewo przekroczy w/w obwody i rośnie na nieruchomości stanowiącej własność osoby fizycznej i jest usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej, to należy chęć usunięcia drzewa zgłosić do Burmistrza Byczyny.
Zgłoszenie musi zawierać imię i nazwisko wnioskodawcy, oznaczenie nieruchomości, z której ma być usunięte, oraz rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.
W terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia pracownik (pracownicy) Urzędu Miejskiego w Byczynie dokona oględzin w celu ustalenia nazwy gatunku drzewa, obwodu pnia ustalonego na wysokości 5cm. Po dokonaniu oględzin trzeba będzie odczekać 14 dni – w takim bowiem terminie Burmistrza Byczyny może, w drodze decyzji administracyjnej, wnieść sprzeciw. Przepisy wyraźnie określają, że za dzień wniesienia sprzeciwu uznaje się dzień nadania decyzji administracyjnej w placówce pocztowej albo dzień wprowadzenia do systemu teleinformatycznego.
Burmistrz wniesie sprzeciw jeżeli drzewo rośnie:
1. na nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków,
2. na terenie przeznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na zieleń lub chronionym innymi zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
3. na terenach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5 ustawy o ochronie przyrody,
4. jeżeli drzewo spełnia kryteria, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 40 ust. 3 u.o.o.p (uznanie za pomnik przyrody).
5. jeżeli zgłoszenie dotyczy usunięcia drzewa objętego obowiązkiem uzyskania zezwolenia na usuniecie,
6.w przypadku nieuzupełnienia zgłoszenia (gdy zgłoszenie nie zawiera wszystkich elementów wskazanych w przepisach, organ nakłada obowiązek uzupełnienia zgłoszenia w terminie 7 dni).
Nie zawsze jednak konieczne będzie odczekanie z usunięciem drzewa do końca w/w terminu. Wprowadzono bowiem możliwość wydania przed upływem 14 dniowego terminu zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu.
Wydanie zaświadczenia wyłącza możliwość wniesienia sprzeciwu oraz uprawnia do usunięcie drzewa. Wydanie zaświadczenia wiąże się z wniesieniem opłaty w wysokości 17,00 zł.
Nowelizacja wprowadza jeszcze jeden ważny termin- po dokonaniu zgłoszenia nie można za długo zwlekać z usunięciem drzewa. W przypadku bowiem nieusunięcia drzewa przed upływem 6 miesięcy od oględzin przeprowadzonych przez pracownika (pracowników) Urzędu Miejskiego w Byczynie konieczne będzie nowe zgłoszenie i cała procedura zostaje uruchomiona na nowo.
Wniosek o zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu.pdf (100,95KB)
Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa.pdf (93,58KB)
Oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością.pdf (40,59KB)